Despăgubiri pasagerilor aerieni în UEDrept societarLitigii cu profesioniștiCambia, Biletul la ordin și CeculDrept fiscalInsolvențăProtecția consumatorilorDreptul muncii și securității socialeDate, confidențialitate și Cyber SecurityDreptul FamilieiStarea civilăLitigiiExecutare silităDrept ContravenționalDrept PenalDrept execuţional penalDrepturile omului

Întârzierea zborului

Se consideră că zborurile au întârziere atunci când aceasta durează:

  • două ore sau mai mult, în cazul zborurilor de 1500 km sau mai puţin
  • trei ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor intracomunitare de peste 1500 km şi al oricăror altor zboruri cuprinse între 1500 şi 3500 km
  • patru ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor care nu se încadrează la categoriile menţionate.

În cazul zborurilor întârziate, pasagerii au următoarele drepturi:

  • dreptul să li se ofere gratuit asistenţă ce constă din:
  • mese şi băuturi răcoritoare, proporţionale cu timpul de aşteptare
  • cazare la hotel, dacă este necesară o şedere de una sau mai multe nopţi sau în cazul în care este necesară o şedere suplimentară faţă de cea prevăzută de pasager precum şi transportul dintre aeroport şi locul cazării
  • două apeluri telefonice, mesaje prin telex, fax sau e-mail.
  • dreptul să li se ramburseze costul biletului la preţul de achiziţie, în cazul în care hotărăsc să nu mai călătorească iar întârzierea este de cel puţin cinci ore.

Dacă pasagerii aleg să nu îşi continue călătoria, aceștia trebuiesă solicite liniei aeriene să le anuleze rezervările. În acest caz, pasagerii are dreptul la o rambursare, în termen de 7 zile, a contravalorii biletului pentru părţile din călătorie neefectuate.

Obligaţia operatorului de transport aerian încetează în momentul în care rezervarea este anulată, prin urmare pasagerul nu mai are dreptul la nicio asistenţă.

Dacă întârzierea are loc la un punct de legătură şi dacă zborul nu îşi mai îndeplineşte scopul, atunci pasagerul are dreptul la un zbor gratuit de întoarcere la primul punct de plecare.

Dacă întârzierea are loc înainte de plecarea zborului de la punctul de legătură sau la terminalul de întoarcere, atunci nu mai poate fi vorba de întoarcerea la primul punct de plecare şi nici de dreptul la un zbor de retur.

Pasagerii zborurilor întârziate pot fi asimilaţi pasagerilor zborurilor anulate în vederea aplicării dreptului la compensaţie şi pot invoca dreptul la compensaţie atunci când suportă, ca urmare a întârzierii unui zbor, o pierdere de timp egală sau mai mare de trei ore. Adică, atunci când ajung la destinaţia lor finală cu trei ore sau mai mult după ora de sosire prevazută iniţial de operatorul de transport aerian pasagerii au dreptul la compensație.

Cu toate acestea, o asemenea întârziere nu dă naştere unui drept la compensaţie în favoarea pasagerilor dacă operatorul de transport aerian poate face dovada că întârzierea prelungită este cauzată de circumstanţe extraordinare care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile, cu alte cuvinte circumstanţe care scapă de sub controlul efectiv al operatorului de transport aerian.