Despăgubiri pasagerilor aerieni în UEDrept societarLitigii cu profesioniștiCambia, Biletul la ordin și CeculDrept fiscalInsolvențăProtecția consumatorilorDreptul muncii și securității socialeDate, confidențialitate și Cyber SecurityDreptul FamilieiStarea civilăLitigiiExecutare silităDrept ContravenționalDrept PenalDrept execuţional penalDrepturile omului

Drepturile şi obligaţiile angajatorului

Angajatorul are, în principal, următoarele drepturi:

 

  • să stabilească organizarea şi funcţionarea unităţii;
  • să stabilească atribuţiile corespunzătoare fiecărui salariat, în condiţiile legii
  • să dea dispoziţii cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalităţii lor
  • să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu
  • să constate săvârşirea abaterilor disciplinare şi să aplice sancţiunile corespunzătoare, potrivit legii, contractului colectiv de muncă aplicabil şi regulamentului intern
  • să stabilească obiectivele de performanţă individuală, precum şi criteriile de evaluare a realizării acestora.

Angajatorului îi revin, în principal, următoarele obligaţii:

  • să informeze salariaţii asupra condiţiilor de muncă şi asupra elementelor care privesc desfăşurarea relaţiilor de muncă
  • să asigure permanent condiţiile tehnice şi organizatorice avute în vedere la elaborarea normelor de muncă şi condiţiile corespunzătoare de muncă
  • să acorde salariaţilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de muncă aplicabil şi din contractele individuale de muncă
  • să comunice periodic salariaţilor situaţia economică şi financiară a unităţii, cu excepţia informaţiilor sensibile sau secrete, care, prin divulgare, sunt de natură să prejudicieze activitatea unităţii. Periodicitatea comunicărilor se stabileşte prin negociere în contractul colectiv de muncă aplicabil
  • să se consulte cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor în privinţa deciziilor susceptibile să afecteze substanţial drepturile şi interesele acestora
  • să plătească toate contribuţiile şi impozitele aflate în sarcina sa, precum şi să reţină şi să vireze contribuţiile şi impozitele datorate de salariaţi, în condiţiile legii;
  • să înfiinţeze registrul general de evidenţă a salariaţilor şi să opereze înregistrările prevăzute de lege
  • să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului
  • să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale salariaţilor.