Drepturile şi obligaţiile angajatorului

Angajatorul are, în principal, următoarele drepturi:

• să stabilească organizarea şi funcţionarea unităţii;
  • să stabilească atribuţiile corespunzătoare fiecărui salariat, în condiţiile legii
  • să dea dispoziţii cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalităţii lor
  • să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu
  • să constate săvârşirea abaterilor disciplinare şi să aplice sancţiunile corespunzătoare, potrivit legii, contractului colectiv de muncă aplicabil şi regulamentului intern
  • să stabilească obiectivele de performanţă individuală, precum şi criteriile de evaluare a realizării acestora.

Angajatorului îi revin, în principal, următoarele obligaţii:

• să informeze salariaţii asupra condiţiilor de muncă şi asupra elementelor care privesc desfăşurarea relaţiilor de muncă
  • să asigure permanent condiţiile tehnice şi organizatorice avute în vedere la elaborarea normelor de muncă şi condiţiile corespunzătoare de muncă
  • să acorde salariaţilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de muncă aplicabil şi din contractele individuale de muncă
  • să comunice periodic salariaţilor situaţia economică şi financiară a unităţii, cu excepţia informaţiilor sensibile sau secrete, care, prin divulgare, sunt de natură să prejudicieze activitatea unităţii. Periodicitatea comunicărilor se stabileşte prin negociere în contractul colectiv de muncă aplicabil
  • să se consulte cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor în privinţa deciziilor susceptibile să afecteze substanţial drepturile şi interesele acestora
  • să plătească toate contribuţiile şi impozitele aflate în sarcina sa, precum şi să reţină şi să vireze contribuţiile şi impozitele datorate de salariaţi, în condiţiile legii;
  • să înfiinţeze registrul general de evidenţă a salariaţilor şi să opereze înregistrările prevăzute de lege
  • să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului
  • să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale salariaţilor.