La infiintare, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor era o parte a Comisiei Naţionale pentru Standarde, Metrologie şi Calitate. În 1992 Comisia se reorganizează în organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, respectiv Institutul Român de Standardizare, Biroul Român de Metrologie Legală şi Oficiul pentruProtecţia Consumatorilor.
Instituţia actionează pentru realizarea strategiei politicii şi a obiectivelor guvernamentale în domeniul protecţiei vieţii, sănătăţii şi securităţii consumatorilor, precum şi al intereselor legitime ale acestora.
În acea perioadă, activităţile de bază ale Oficiului erau supravegherea pieţei şi ceade rezolvare a reclamaţiilor venite de la consumatori.
În 2001 este înfiinţată Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului. În toate actele normative în vigoare s-a înlocuit denumirea de Oficiu pentru Protecţia Consumatorilor cu Autoritate Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
Autoritatea coordonează şi realizează strategia şi politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor, acţionează pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dăunează vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor este instituţie publică şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
Autoritatea are fixate prin actul de funcţionare o serie de obiective specifice: