Despăgubiri pasagerilor aerieni în UEDrept societarLitigii cu profesioniștiCambia, Biletul la ordin și CeculDrept fiscalInsolvențăProtecția consumatorilorDreptul muncii și securității socialeDate, confidențialitate și Cyber SecurityDreptul FamilieiStarea civilăLitigiiExecutare silităDrept ContravenționalDrept PenalDrept execuţional penalDrepturile omului

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor

La infiintare, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor era o parte a Comisiei Naţionale pentru Standarde, Metrologie şi Calitate. În 1992 Comisia se reorganizează în organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, respectiv Institutul Român de Standardizare, Biroul Român de Metrologie Legală şi Oficiul pentruProtecţia Consumatorilor.

Instituţia actionează pentru realizarea strategiei politicii şi a obiectivelor guvernamentale în domeniul protecţiei vieţii, sănătăţii şi securităţii consumatorilor, precum şi al intereselor legitime ale acestora.

În acea perioadă, activităţile de bază ale Oficiului erau supravegherea pieţei şi ceade rezolvare a reclamaţiilor venite de la consumatori.

În 2001 este înfiinţată Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului. În toate actele normative în vigoare s-a înlocuit denumirea de Oficiu pentru Protecţia Consumatorilor cu Autoritate Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

Autoritatea coordonează şi realizează strategia şi politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor, acţionează pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dăunează vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor este instituţie publică şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri.

Autoritatea are fixate prin actul de funcţionare o serie de obiective specifice:

  • crearea unui cadru legislativ naţional în domeniul protecţiei consumatorilor compatibil cu cel din Uniunea Europeană
  • desfăşurarea activităţii de informare şi educare a cetăţenilor privind drepturile pe care le au în calitate de consumatori
  • desfăşurarea activităţilor de supraveghere a pieţei produselor şi serviciilor destinate consumatorilor
  • protejarea consumatorilor împotriva practicilor comerciale incorecte
  • efectuarea activităţii de analiză şi marcare a metalelor preţioase şi de expertizare a acestora şi a pietrelor preţioase
  • autorizarea persoanelor fizice şi juridice să efectueze operaţiuni cu metale preţioase, aliaje ale acestora şi pietre preţioase
  • asigurarea, ca autoritate română desemnată, a aplicării Programului de atestare a Procesului Kimberley.