Obiectivele autorităţii pot fi atinse prin exercitarea atribuţiilor specifice, stabilite în sarcina acestei autorităţi. Atributiile pot fi clasificate în urmatoarele categorii:
Atribuţii legate de cadrul legislativ, informare şi consultanţă:
Atribuţii de control
- controlează respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia consumatorilor, referitoare la securitatea produselor şi serviciilor, precum şi la apărarea drepturilor legitime ale consumatorilor, prin efectuarea de controale pe piaţă la producători, importatori, distribuitori, vânzători, prestatori de servicii, inclusiv servicii financiare, şi în unităţile vamale, având acces la locurile în care se produc, se depozitează ori se comercializează produsele sau în care se prestează serviciile, precum şi la documentele referitoare laacestea, excepţie făcând controalele igienico-sanitare şi sanitar-veterinare la producători, în cazul produselor alimentare
- constată contravenţii şi dispune măsuri de limitare a consecinţelor producerii, prestării, importului, comercializării sau oferirii gratuite a unor produse alimentare ori nealimentare şi servicii, inclusiv servicii financiare, care nu sunt în concordanţă cu dispoziţiile legale din domeniile de activitate ale Autorităţii, prin aplicarea sancţiunilor contravenţionale prevăzute de lege, sesizează organele de urmărire penală ori de câte ori constată încălcări ale legii penale
- controlează dacă mijloacele de măsurare folosite pe piaţă sunt însoţite dedocumentele prevăzute de lege care atestă verificarea acestora din punct de vedere metrologic
- solicită organelor emitente suspendarea sau retragerea autorizaţiei de funcţionare,a licenţei de fabricaţie ori a certificatului de clasificare, în condiţiile legii
- urmăreşte, potrivit legii, legalitatea publicităţii pentru produsele şi serviciile destinate consumatorilor.
Atributii legate de relaţia cu consumatorii şi asociatiile de protecţia consumatorilor
- activităţi de informare, consiliere şi educare a consumatorilor persoane fizice cu privire la produsele şi serviciile destinate acestora
- editează publicaţii de specialitate în domeniul protecţiei consumatorilor
- sprijină asociaţiile de consumatori în vederea atingerii obiectivelor prevăzute de lege
- sprijină asociaţiile de consumatori în acţiunea de înfiinţare şi funcţionare a centrelor de consultanţă, informare şi educare a consumatorilor
- susţine înfiinţarea unor organisme de mediere în domeniul protecţiei consumatorilor
- informează permanent consumatorii asupra produselor şi serviciilor care prezintă riscuri pentru sănătatea şi securitatea lor sau care le pot afecta interesele economice