Contractul dintre profesionist şi consumator este guvernat de următoarele reguli:
· Contractul dintre profesionist şi consumator trebuie să fie rezultatul unei negocieri directe, fără clauze prestabilite, intratabile pentru consumator.
· Claritatea clauzelor contractuale şi un mod de exprimare comun al acestora, astfel încât, spre a fi înţelese, să nu fie necesare cunoştinţe de specialitate.
În cazul protecţiei consumatorului, clauzele dubioase se interpretează în favoarea acestuia.
Clauzele nenegociate direct, cum sunt cele din contractele standard sau cum sunt condiţiile generale de vânzare, ambele practicate pe pieţele anumitor produse sau servicii, sunt considerate abuzive dacă singure sau asociate cu altele dezechilibrează semnificativ raportul drepturilor şi obligaţiilor, în favoarea consumatorului şi în dispreţul bunei-credinţe.
Când contractul cuprinde atât clauze negociate direct, cât şi clauze nenegociate direct, clauzele abuzive nu pot fi salvate iar proba negocierii directe a unei clauze reputate ca fiind "standard" revine profesionistului.
Profesionistul are obligaţia de a-i remite consumatorului, la cerere, un exemplar al contractului standard propus;
· Sunt asimilate contractului dintre profesionist şi consumator, şi bonurile de comandă, bonurile de livrare, biletele, tichetele şi alte asemenea care conţin stipulaţii sau referiri la condiţiile generale prestabilite ale achiziţiei.
· Clauzele contractuale autorizate de alte acte normative, nu pot fi reputate ca abuzive.
· Clauzele abuzive nu sunt enumerate de lege în mod exhaustiv, ceea ce înseamnă că orice clauză poate fi declarată abuzivă în urma unei judecăţi.