Dosarul prețurilor de transfer în 2016

În M. Of. nr. 74/02.02.2016 a fost publicat Ordinul preşedintelui ANAF nr. 442/2016 privind cuantumul tranzacțiilor, termenele pentru întocmire, conținutul și condițiile de solicitare a dosarului prețurilor de transfer și procedura de ajustare/estimare a prețurilor de transfer.

Prin acest Ordin sunt aduse modificări substanţiale în ceea ce priveşte legislaţia aplicabilă în domeniul preţurilor de transfer.

A. Categoriile de contribuabili obligaţi să întocmească dosarul preţurilor de transfer

1. Obligativitatea anuală a pregătirii dosarului prețurilor de transfer

Au obligaţia de pregătire anuală a dosarului preţurilor de transfer marii contribuabili care desfăşoară tranzacţii cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală care depăşeşte nivelul oricăruia dintre următoarele praguri de semnificaţie:

1. 200.000 euro pentru dobânzile încasate/ plătite pentru serviciile financiare;
  2. 250.000 euro pentru tranzacţiile privind prestările de servicii primite/prestate;
  3. 350.000 euro pentru tranzacţiile privind achiziţiile/ vânzările de bunuri corporale sau necorporale.

Pragurile de semnificaţie se determină prin însumarea valorilor totale anuale ale tranzacţiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA.

Termenul de întocmire a dosarului preţurilor de transfer este termenul legal stabilit pentru depunerea declaraţiilor anuale privind impozitul pe profit, pentru fiecare an fiscal.

Termenul pentru punerea la dispoziţie a dosarului preţurilor de transfer este de maximum 10 zile calendaristice de la data solicitării, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului stabilit pentru întocmire.

Prezentarea dosarului preţurilor de transfer se face la solicitarea organelor fiscale fie pe perioada derulării unei inspecţii fiscale, fie în afara unei inspecţii fiscale.

Aceste prevederi sunt aplicabile în cazul tranzacţiilor efectuate începând cu anul 2016.

2. Pregătirea dosarului preţurilor de transfer la cerere

Au obligaţia pregătirii şi prezentării dosarului preţurilor de transfer la cererea specifică a organelor de inspecţie fiscală următoarele categorii de contribuabili:

• contribuabilii din categoria marilor contribuabili pentru care nu sunt îndeplinite criteriile menţionate mai sus
  • contribuabilii din categoriile de contribuabili mici şi mijlocii care desfăşoară tranzacţii cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală care depăşeşte nivelul oricăruia dintre următoarele praguri de semnificaţie:

• 50.000 euro pentru dobânzile încasate/plătite pentru serviciile financiare;
    • 50.000 euro pentru tranzacţiile privind prestările de servicii primite/prestate;
    • 100.000 euro pentru tranzacţiile privind achiziţiile/vânzările de bunuri corporale sau necorporale.

Termenul pentru prezentarea dosarului preţurilor de transfer este cuprins între 30 şi 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singură dată, cu o perioadă de maximum 30 de zile calendaristice.

Prezentarea dosarului preţurilor de transfer se face la solicitarea organelor fiscale pe perioada derulării unei inspecţii fiscale.

3. Alte categorii de contribuabili

Contribuabilii care desfăşoară tranzacţii intra-grup cu persoanele afiliate ale căror praguri de semnificaţie sunt mai mici decât cele prevăzute mai sus au obligaţia documentării respectării principiului valorii de piaţă în cadrul unei inspecţii fiscale, conform regulilor generale prevăzute de reglementările financiar-contabile şi fiscale în vigoare.

B. Conţinutul dosarului preţurilor de transfer

Conform prevederilor noului Cod de procedura fiscală şi ale Ordinului ANAF nr. 442/2016, dosarul preţurilor de transfer trebuie să conțină:

1. Informaţii despre grup:

• structura organizatorică, juridică și operațională a grupului (lista entităților componente din cadrul grupului, inclusiv sediile permanente și datele de identificare ale acestora), localizarea geografică a entităților componente, cu precizarea participațiilor de la nivelul grupului, din perioada pentru care a fost întocmit dosarul prețurilor de transfer;
  • descrierea generală a activității grupului, strategia de afaceri, inclusiv schimbările din strategia de afaceri din perioada pentru care a fost întocmit dosarul prețurilor de transfer;
  • descrierea politicii de stabilire a prețurilor de transfer la nivelul grupului, după caz;
  • prezentarea generală a tranzacțiilor între persoane afiliate;
  • descrierea generală a funcțiilor îndeplinite, riscurilor asumate și a activelor utilizate în cadrul tranzacțiilor derulate între persoanele afiliate (analiza funcțională), inclusiv schimbările intervenite în profilul funcțional al societăților din cadrul grupului, în perioada pentru care se întocmește dosarul prețurilor de transfer;
  • descrierea principalelor funcții îndeplinite, riscuri asumate și active utilizate, la nivel de grup, care contribuie semnificativ și definitoriu la crearea de valoare adăugată, cu individualizarea acestora la nivelul fiecărei entități participante în grup;
  • prezentarea deținătorilor de active necorporale și a drepturilor de proprietate aferente din cadrul grupului (brevet,
  • licență, denumire comercială, marcă, siglă, know-how etc.), dacă este cazul;
  • descrierea generală a politicii de prețuri de transfer referitoare la aranjamentele financiare (servicii de finanțare intragrup) dintre persoanele afiliate, dacă este cazul;
  • descrierea eventualelor restructurări ale afacerilor în cadrul grupului, în perioada pentru care se întocmește dosarul prețurilor de transfer;
  • descrierea generală a activității de cercetare-dezvoltare a grupului, dacă este cazul;
  • prezentarea acordurilor de preț în avans încheiate de către contribuabil/plătitor sau de către alte societăți din cadrul grupului, în legătură cu acesta, cu excepția celor emise de către ANAF.

2. Informaţii despre contribuabil:

• structura organizatorică, juridică și operațională a contribuabilului/plătitorului (lista persoanelor afiliate, inclusiv sediile permanente și datele de identificare ale acestora), localizarea geografică a persoanelor afiliate, precizarea relațiilor de afiliere directe și indirecte ale contribuabilului/plătitorului, din perioada pentru care a fost întocmit dosarul prețurilor de transfer, cu evidențierea schimbărilor intervenite;
  • descrierea generală a activității contribuabilului/plătitorului, strategia de afaceri, inclusiv schimbările din strategia de afaceri din perioada pentru care a fost întocmit dosarul prețurilor de transfer;
  • descrierea tranzacțiilor derulate cu fiecare persoană afiliată și a contextului în care se derulează acestea;
  • descrierea politicii de stabilire a prețurilor de transfer la nivelul contribuabilului/plătitorului;
  • descrierea modalității de implementare a aplicării metodologiei prețurilor de transfer pentru tranzacțiile derulate cu persoanele afiliate de către contribuabil/plătitor;
  • descrierea activității de cercetare/dezvoltare a contribuabilului/plătitorului, acolo unde este cazul;
  • descrierea generală a politicii de prețuri de transfer referitoare la serviciile de finanțare intra-grup ale contribuabilului/plătitorului cu persoanele afiliate, cu prezentarea acordurilor de finanțare încheiate atât cu persoane afiliate, cât și cu creditori independenți, acolo unde este cazul;
  • prezentarea unor eventuale acorduri încheiate de contribuabil/plătitor cu persoane afiliate, ce vizează aranjamente de contribuții la cost;
  • descrierea tranzacțiilor constând în servicii intra-grup, respectiv prezentarea cheilor de alocare a costurilor, după caz, cu individualizarea serviciilor care contribuie semnificativ și definitoriu la crearea de valoare adăugată;
  • prezentarea principalelor piețe de desfacere pentru livrările de bunuri corporale/prestările de servicii ale contribuabilului/plătitorului cu persoanele afiliate;
  • descrierea tranzacțiilor legate de eventuale restructurări ale afacerilor ce implică contribuabilul/plătitorul în cauză, în perioada pentru care se întocmește dosarul prețurilor de transfer;
  • prezentarea detaliată a tranzacțiilor cu persoanele afiliate: fluxul de tranzacționare, fluxul de facturare, valoarea tranzacțiilor derulate cu persoana/ persoanele afiliată(e), valoarea plăților/ încasărilor aferente fiecărei tranzacții derulate de contribuabil/plătitor cu fiecare persoană afiliată;
  • prezentarea detaliată a analizei funcționale și a analizei de comparabilitate:
  • descrierea metodei de stabilire a prețurilor de transfer pentru fiecare tranzacție și argumentarea criteriilor de selecție a acesteia; în cazul metodelor de stabilire a prețurilor de transfer ce presupun selectarea părții testate va fi prezentată argumentarea pentru selectarea acesteia;
  • prezentarea acordurilor de preț în avans unilaterale sau bilaterale/multilaterale, care au legătură cu tranzacția/tranzacțiile
  • derulată(e), la care ANAF nu este parte;
  • prezentarea altor informații relevante pentru contribuabil/plătitor.

C. Procedurile de ajustare şi estimare a preţurilor de transfer

Ajustarea cuantumului preţurilor de transfer se va efectua de către organele de inspecţie fiscală în cazul în care un contribuabil desfăşoară tranzacţii cu persoane afiliate fără a respecta principiul valorii de piaţă.

Estimarea cuantumului preţurilor de transfer se va efectua de către organele de inspecţie fiscală în cazul neprezentării sau prezentării incomplete a dosarului preţurilor de transfer.

Atât ajustarea cât şi estimarea preţurilor de transfer se va face la valoarea mediană a intervalului de comparare.

D. Aplicabilitatea Ordinului

Prevederile Ordinului se aplică în cadrul procedurilor de administrare care au fost iniţiate după data de 1 ianuarie 2016.

Obligativitatea pregătirii documentaţiei de preţuri de transfer de către marii contribuabili care desfăşoară tranzacţii intra-grup cu o valoare ce depăşeşte nivelul pragurilor de semnificaţie se aplică tranzacţiilor efectuate începând cu anul 2016.

Copyright © 2015 - Ionas Mihaela - Cabinet de avocat. Toate drepturile rezervate.