Procedura obținerii Certificatului de Situaţie de Urgenţă
Potrivit unei noi Hotărâri de Guvern, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2 li se vor elibera, la cerere, Certificate de Situaţie de Urgenţă.
Autoritatea competentă
Certificatul de Situaţie de Urgenţă va fi eliberat de către Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, prin Comisiile de Analiză constituite în acest sens. Comisiile de Analiză urmează a fi constituite în termen de 5 zile de la adoptarea și publicarea în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern.
Operatorii economici cărora li se pot emite Certificatul de Situaţie de Urgenţă
Certificatul de Situaţie de Urgenţă poate fi eliberat doar operatorilor economici care își desfășoară activitatea principala în cel puțin unul dintre sectoarele:
Listă a codurilor CAEN care se încadrează în domeniile indicate va fi stabilită prin Ordin al Ministrului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.
Utilizarea Certificatului de Situaţie de Urgenţă
Certificatul de Situaţie de Urgenţă poate fi folosit în relațiile cu terții, angajaţi, colaboratori, instituţiilor publice, bănci, societăţi de leasing, în faţa instanţelor de judecată, etc. și vor atesta faptul că operatorul economic a avut activitatea economică afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2.
Astfel, cu ajutorul Certificatului de Situaţie de Urgenţă, operatorii economici pot:
Cererea privind eliberarea Certificatului de Situaţie de Urgenţă
Cererea privind eliberarea Certificatului de Situaţie de Urgenţă va putea fi formulată doar pe perioada în care este instituită starea de urgenţă. Certificatul de Situaţie de Urgenţă este valabil tot anul curent.
Cererea se va face exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice, respectiv printr-o secțiune separată disponibilă pe platforma http://prevenire.gov.ro/.
Operatorii economici trebuie să motiveze solicitarea Certificatului de Situaţie de Urgenţă, să justifice nevoia acestuia și să pună la dispoziția Comisiei de Analiză a cererilor de eliberare a Certificatului de Situaţie de Urgenţă date referitoare la situațiile financiare.
Documentele justificative necesare la depunerea cererii sunt:
În situația în care nu se observă o scădere a cifrei de afaceri, cu un procent de minimum 40%, dar operatorii economici sunt în dificultate, prin prisma apariției situației de urgență, aceștia vor furniza suplimentar alte documente justificative.
Documentele trebuie semnate electronic de către reprezentantul legal sau de către împuternicitul acestuia.
Termenul de eliberare a Certificatului de Situaţie de Urgenţă
Termenul de eliberare a Certificatului de Situaţie de Urgenţă este maximum:
Scăderea cifrei de afaceri cu 40% este raportată la aceeaşi lună a anului trecut.