Conform unui comunicat de presă al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), începând cu data de luni 26 octombrie 2015, persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire vor avea posibilitatea apelării Serviciului de urgenţă prin SMS la numărul 113, potrivit prevederilor Legii 132/2015.
Pentru a putea utiliza acest număr este obligatorie înscrierea în baza de date a Serviciului 112, potrivit informaţiilor ce vor fi publicate pe website-ul www.112.ro. Accesarea site-ului va fi posibilă începând cu data de 26.10.2015, ora 13.
Înregistrarea în Baza de date a Serviciului 112 se poate efectua în trei moduri:
1. Prin depunerea documentelor de înregistrare la birourile temporare de asistenţă la înregistrare sau la unul dintre sediile Serviciului de Telecomunicaţii Speciale din Bucureşti sau din ţară - informaţiile cu privire la adrese şi programul acestora vor fi publicate pe website-ul www.112.ro;
2. Prin transmiterea prin poştă a documentelor de înregistrare, la adresa: Splaiul Independenţei nr. 323A, sector 6, Bucureşti;
3. Prin completarea formularului online aflat pe website-ul www.112.ro.
Pentru înregistrare sunt necesare următoarele documente:
Pentru înscrierea la sedii/birouri temporare sau prin poştă:
- este necesar solicitarea unui exemplar al cererii de înscriere la unul dintre sediile Serviciului de Telecomunicaţii Speciale sau la birourile temporare de asistenţă la înscriere; cererea poate fi obţinută şi prin descărcarea de pe website-ul www.112.ro;
- se completează şi semnează această cerere;
- se anexează copiile documentelor specificate mai sus;
- documentele se trimit Serviciului de Telecomunicaţii Speciale prin una dintre cele două metode metode menţionate anterior.
Pentru înscrierea online:
- se accesează website-ul www.112.ro. secţiunea "Serviciul SMS 113", subsecţiunea "Înregistrare";
- se completează fiecare câmp al formularului online, se scanează şi se încărcă copiile documentelor menţionate mai sus;
- în cazul în care cererea este formulate prin reprezentant legal, acesta va completa şi formularul online destinat reprezentanţilor legali, aflat în aceeaşi subsecţiune pe site, încărcând obligatoriu şi documentul doveditor al calităţii lui.
Dacă toate condiţiile obligatorii au fost îndeplinite, iar datele şi documentele transmise sunt corecte şi complete, va fi primit un SMS de confirmare la numărul de telefon declarat în cererea de înregistrare. Din acest moment va putea fi apelat 112 în orice situaţie de urgenţă.
Modalitatea de apelare prin SMS a Serviciului de urgenţă:
1. În cazul în care există o urgenţă, se sună imediat la numărul 112;
2. Operatorul 112 va răspunde, însă nu va iniţia un dialog cu persoana, ci va închide apelul, fiindcă aceasta va fi identificată automat de către sistem ca fiind o persoană cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire;
3. Va primi imediat un SMS cu textul: "Trimiteti SMS la 113 cu urgenţă şi adresa incidentului";
4. Va răspunde printr-un SMS la numărul 113, descriind scurt urgenţa şi indicând cu exactitate adresa, inclusiv judeţul. Este indicat să nu se folosească semne diacritice, dacă telefonul nu este setat în acest mod, pentru a urgenta transmiterea;
5. După transmiterea SMS-ului este posibil să se primească mesaje din partea operatorului 112 cu întrebări suplimentare. Trebuie răspuns scurt şi cât se poate de exact;
6. Operatorul 112 va transmite datele astfel obţinute agenţiilor de intervenţie (Poliţie, Ambulanţă, Pompieri) care vor acorda asistenţa necesară cazului.